Elírásokat nem, vagy csak alig
találtam, ezért amik felmerültek hibák, mind tudatosak voltak (úgy értem nem
tudtad, hogy rosszul írod). Ezek közül a leggyakoribbak:
·
vesszők: első látásra azt mondanám, össze-vissza
használod őket. Általában többet, mint kellene, de nagy ritkán az is
előfordult, hogy hiányzott egy-kettő. Először elkezdtem kigyűjteni őket, de
aztán rájöttem, hogy túl sok van belőlük, és szinte az egész fejezetet
másolhattam volna át kijavítva. Magyarázat helyett egy linket adok meg, ahol
szerintem érthetően elmagyarázzák a vesszők helyes használatát: http://anime-fanfiction.hu/fanfiction/viewstory.php?sid=11901&chapter=1
·
igekötős igék: amiket egybe kell írni, nem pedig
külön. Plélda az első fejezetből: végig tanultam →
végigtanultam
·
összetett szavak: ugyanez a helyzet. Viszont:
tanítónéni → tanító néni
·
számok: illik betűvel kiírni őket egy
történetben. Pl. 1000-nél →
ezernél, 722-es →
hétszázhuszonkettes, stb.
·
pontosvessző után kis betűvel írjuk a
folytatást, mivel úgy viselkedik, mint egy vessző, nem pedig, mint egy pont.
·
párbeszédek: Ugyan már! Tudod, hogy ez egy
betegség. – mormoltam → Ugyan
már! Tudod, hogy ez egy betegség – mormoltam. Ilyen esetekben, pl. mondtam,
kérdeztem, ugrottam le, álltam fel, stb. nem kell pont, és kis betűvel írjuk a
folytatást. Ellenben, ha új mondat kezdődik, pontot teszel, és nagy betűvel kezded.
Erről bővebben itt: http://anime-fanfiction.hu/fanfiction/viewstory.php?sid=13284&chapter=1
Fogalmazás:
Nem mindig könnyen, de érthető, amit írsz. A stílusod
sajátos, ami jó, viszont volt, amikor ez már a visszájára fordult: néha olyan
nyakatekert mondatokat fogalmaztál meg, vagy olyan kifejezéseket használtál,
amiken jót mosolyogtam. Itt van néhány ezek közül:
·
„Hirtelen megtorpantam, és elővettem a normális
járásom.” → Érthető, hogy
mit akartál leírni, de tudtommal a járás nem olyan dolog, amit csak úgy fogsz,
és előveszed a táskádból, és a normális szó is furán mutat.
·
„a fogaimat megfújta a szellő” → Hát, ö… Ezt most muszáj
kommentálnom?
·
„mikor ő végleg elsétált mellettem” → a végleg szó azt jelentené,
hogy soha többet nem találkoznak, amit kétlek. Simán elsétált mellettem, és
kész.
·
„rángatott a kezeiben Aguszta”→ értsem úgy, a nő felemelte
Vilmát, és rázni kezdte, mint egy hógömböt?
·
„de akkor valószínűleg még eggyel kevesebben
ülnének a teremben” → nem
még, hanem már
·
„Beledőltem a karjaimba” → hacsak nem csatolódtak le a válláról, és
fordultak meg a karjai, ez fizikailag lehetetlen. Csak nekem jut eszembe
erről az, hogy beledőlt a kardjába? Juj.
·
„Áldós szemekkel figyeltem” → mi az az áldós szem?
·
„nézett a szemembe, egy aggódó tekintettel.” → nem kell az egy, simán aggódó
tekintettel.
·
„A kezemet gyorsan a számhoz csaptam” → csaptam helyett kaptam
inkább, hacsak nem szokása ütögetni magát.
Logikusság:
Ezt akár a fogalmazáshoz is írhattam volna, bár nem kötődik
hozzá szorosan. Több helyen éreztem azt, hogy nem gondolod végig, hogy ami
történik, az valósághű-e, vagy egyáltalán lehetséges-e. Itt van néhány példa
erre is, hiszen ezekkel tudom a legkönnyebben megmutatnom a hibáidat.
·
Rögtön az elején mikor Vilma összefut Gergővel.
Számomra nem volt világos, hogy akkor látta először, vagy már találkoztak
korábban. Hiszen elméletileg szerelmes belé (eszerint ismernie kéne már egy
ideje), de még a nevét se tudja, és korábban sose beszéltek (vagyis idegen).
·
A tűzeset volt az, aminél végképp nem értettem,
hogy most mi van. Hazaért, észrevette, hogy füstöl a háza, rájött, hogy
odaégett a csirke, és mivel nem találta Agusztát, rögtön biztosra vette, hogy
halott. Márpedig nekem az a tapasztalatom, hogy egy ebéd odaégetésébe nemigen
szoktak belehalni az emberek, és ha valaki nincs otthon, annak sem ez az
elsődleges magyarázata. Honnan tudta, hogy nem csak leugrott a kisboltba
zöldségért a csirkéhez, és közben úgy hagyta a sütőt?
·
Vilma sokszor emlegette, hogy milyen gyáva, és
folyamatosan magát okolta ezért a félresikeredett, utópisztikus világért.
Kérdem én, miért felelős egy tizenhét éves lány azért, ami a születésekor, vagy
azelőtt történt?
·
Emellett a lány gyakran emlegette magát
érzéketlennek, miközben ennek pont az ellenkezőjét bizonyította be. Mint egy
tizenéves csitri, állandóan a szomszédjára gondolt, folyton arra vágyott, hogy
a srác észrevegye, és azon agyalt, mit gondolhat róla. (Ez egyébként reális,
nekem is volt egy ilyen korszakom.)
·
Milyen őrültek kötnek olyan egyezséget az
ufókkal, hogy aki az elsőt megöli közülük, az lesz a Föld diplomatája? Azon a
másik bolygón nem pont ellenszenv övezi majd a lányt amiatt, hogy az első
szembejövő zöldikét leszúrta?
·
Egyéb észrevételek:
Volt néhány dolog, ami szerintem indokolatlanul sokszor
előfordult a történetben. Az egyik ilyen a „Szerecsen Vilma, a híres Szerecsen
Gábor lánya” megnevezés. Oké, értem, hogy mindenki az apja miatt ismeri őt, de
olyan sokszor ismételgetted ezt, hogy kezdtem úgy érezni, mintha egy görög
eposz állandó jelzőjét olvasnám.
A másik pedig: miért minden türkizkék/zöld? Gondolom ez
lehet a kedvenc színed (nekem is, pacsi!), de azért kicsit fura volt, hogy
minden ilyen színben játszik: az ufó, Gergő sapkája, az ég…
A második fejezetben volt egy jelenet, amiben Vilma
szüleiről írtál. Először nem is értettem, hogy kerültek oda, aztán rájöttem,
mit akartál érzékeltetni ezzel a pár mondattal. A problémám csak az volt vele,
hogy E/1-ben írod az egész történetet, aztán hirtelen átugrasz egy másik
szereplőre, és ott is folytatod ugyanúgy (anyának, apának nevezted őket).
Csakhogy ezt a részt Vilma nem mesélhette el, ugyanis nem volt ott.
Cím:
Szerintem egy ilyen különleges történethez egy szintúgy
egyedi cím illene: ez nem mond el semmit a történetről, és nem is éppen
figyelemfelkeltő. Még eléggé az elején vagyunk a történetnek, ezért nem
probléma, hogy nem értem, hogyan kapcsolódik hozzá, de remélem, idővel fény
derül rá.
Történet:
Na, miután annyi minden miatt lehordtalak, íme egy pozitív
vélemény is. Nagyon szeretem az utópisztikus világban játszódó történeteket,
bár az utóbbi időben azt tapasztaltam, hogy ezeknél is kezd kialakulni egy
sablon. Szerencsére a te sztorid nem követi ezt, egy teljesen egyedi,
különleges világot alkottál. Egy világ, amit az okosak uralnak, és aki nem
teljesít elég jól, azt megölik – ijesztő, és talán pont ettől jó. Bár ezzel
kapcsolatban szívesen olvastam volna arról is, hogy működik pontosan: milyen
módszerrel ölik meg az embereket? Emellett írtad, hogy nem csak a teszt
alkalmával, hanem bármikor dönthet úgy a kormány, hogy valakit meg akarnak
ölni. Ez hogyan működik pontosan, mindenkit figyelnek és lehallgatnak, és ha
valami nem tetszik nekik, rögtön puff/bumm?
Az alapsztori tehát izgalmas, a probléma csak az, hogy nem
hagyod kibontakozni. Már rögtön az első fejezetben mindent le akartál írni a
saját magad alkotta világról, annak működéséről és rendjéről, emellett az ebben
lézengő főszereplőt is megjelenítetted, annak múltját, szerelmi életét, világlátását.
És ha ez még nem lenne elég, a fejezet végén, mikor még reménykedünk abban,
hogy minden tisztázódik majd, átkerülnek egy szintúgy ismeretlen bolygóra, ahol
megint csak az a feladat vár ránk, hogy megértsük a működését. Ez így túl sok
egyszerre. Persze jó, hogy pörgős a cselekmény, maradjon is az, de egy történet
lehet izgalmas anélkül is, hogy rögtön ennyi mindent próbálnál az olvasóra
erőltetni.
A harmadik fejezetben már úgy tűnt, lelassultak a dolgok: az
új bolygót már részletesebben bemutattad, emellett tovább szőtted a Vilma-Gergely
szerelmi szálat is, megfűszerezve egy zöldikével (csakazértis így hívom őket.
Szerintem cuki.) A végét először nem értettem, és ha belegondolok, most sem
teljesen: az oké, hogy Gergely egy bizonyos Andrási tábornokkal karöltve meg
kívánja dönteni a jelenlegi hatalmat, de ehhez miért kellett elmenniük
(ráadásul Vilmával) egy idegen bolygóra?
Szereplők:
Vilma: alapvetően aranyos lány, aki a rá nehezedő elvárások
miatt kénytelen felnőttként viselkedni, holott érzelmi szinten még messze nem
tart ott. Tetszett, ahogy Gergely után epekedett, hogy eszébe sem jutott
kezdeményezni, csak álmodozott róla. Azért remélem, idővel lesz köztük valami.
Az egyetlen, ami kicsit idegesített a lányban, hogy túl sokat hisztizik, és
mindenről azt hiszi, hogy az ő hibája. Ezt nem negatívumként említettem, hiszen
talán pont ez, ami különlegessé (még ha nem is rokonszenvessé) teszi őt.
Gergely: az ő személyiségét egyelőre kevésbé érzem
kidolgozottnak. Mivel még Vilmának sem sikerült megismernie őt, ezért nekünk
se. Mindenesetre abból, amit eddig láttam belőle, egy rendszerellenes lázadót
tudnék elképzelni.
Vieron: földönkívüli lévén nehéz ugyanolyan karakterként
tekintenem rá, mint a többiekre, mégis úgy érzem, később szerves része lesz a
történetnek. Tetszik, hogy más: más kultúrából érkezett, más szabályok szerint
él, és teljesen más a világlátása. Még jó hogy, a világa is más. Nyílt és
őszinte, amit mindig is szerettem egy szereplőben. Meglepett, mikor bevallotta
Vilmának, hogy tetszik neki, de pozitív értelemben.
Összegezve:
A történeted nagyon érdekes, élénk a fantáziád, egy színes
és különleges világot (sőt, ha belegondolok, kettőt) teremtettél meg egyedi
szereplőkkel és ötletekkel. Hogyha jobban odafigyelnél a fogalmazásra és
helyesírásra, valamint több időt fordítanál a tervezésre a spontán ötletek
helyett (ezzel kizárva a logikai hibákat, és érthetetlen részeket), egy átlagon
felüli történetet tudnál megalkotni. Én szurkolok neked, mert aki ilyen
ötletekkel tud előállni, annak nem szabadna ezt annyiban hagyni. További sok
sikert az íráshoz!
Köszönöm szépen a kritikát! Nagyon jól összefoglaltad a blog hibáit, amikkel én is így visszaolvasva szembesülök. Nagyon sokat segített a kritikád! :)
VálaszTörlés